Pinterest voor bedrijven
Ook bedrijven vinden de weg naar Pinterest
Gebruik jij Pinterest al voor jouw onderneming? Ook B2B?
Waar Pinterest vroeger vooral een platform voor recepten, mode, en doe-het-zelfprojecten was, is het nu ook een krachtige tool voor ondernemers in andere sectoren (beauty, gezondheid, reizen, marketing…).
Met meer dan 450 miljoen maandelijkse gebruikers biedt Pinterest unieke mogelijkheden voor merken en ondernemingen om je zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
Bezoekers van Pinterest zijn aan het verkennen, zaken aan het plannen. Hét ideale moment dus om ze te benanderen met jouw aanbod!
What’s in it for you?
In deze blog ontdek je hoe je als onderneming Pinterest effectief kan gebruiken om je doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte van nieuwe e-books, blogs, tips, events, leuke weetjes, … over online marketing en schrijf je in voor de Connection Communication newsletter.
De kracht van visuele content bij Pinterest
Visuele content is de kern van Pinterest. Het platform is ideaal voor het tonen van je producten, het delen van infographics en het weergeven van inspirerende ideeën.
Je kan deze visuele focus benutten door hoogwaardige, aantrekkelijke afbeeldingen te creëren die je merkidentiteit weerspiegelen.
Targeting en segmentatie
Pinterest maakt het mogelijk om je inhoud te richten op specifieke demografische groepen (geslacht, leeftijd…). Met tools zoals Pinterest Analytics en advertentiebeheer, kan je inzicht krijgen in wie jouw content bekijkt, welke pins het meest populair zijn en hoe je jouw content kan optimaliseren voor jouw doelgroep.
Voorbeeld van een Pinterest (rich) pin
Gebruik van rich pins
Rich Pins zijn een soort pin die extra informatie direct op de pin weergeeft. Dit kan informatie zijn over een product, recept of artikel. Het is een geweldige manier om directe en gedetailleerde informatie over je producten of diensten te delen.
SEO en Pinterest
Pinterest fungeert ook als een zoekmachine. Door het gebruik van relevante trefwoorden in je pinbeschrijvingen en borden, kan je jouw zichtbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website leiden. Pas SEO toe zoals in het gebruik van trefwoorden in titels en beschrijvingen en zorg ervoor dat je content relevant is voor je doelgroep.
Integratie met andere platforms
Integreer Pinterest met je andere sociale media platforms en je website. Door cross-promotie kan je jouw bereik vergroten en je volgers aanmoedigen om je ook op Pinterest te volgen. Met Pinterest bekom je vooral meer verkeer naar je website, want met klassieke social media kanalen niet het geval is. Daar wil men de bezoeker zolang mogelijk op het eigen platform houden.
Zet bezoekers die klikken op je pin op je landsingspagina om naar leads door er bijvoorbeeld een checklist, e-book, webinar… voor de stellen. En leidt ze zo verder door je sales funnel.
Levensduur pins op Pinterest
Waar posts op klassieke sociale media erg vluchtig zijn, hebben pins een erg lange levensduur. Ze kunnen maanden tot zelfs jaren websiteverkeer opleveren.
Conclusie
Pinterest is meer dan alleen een platform voor persoonlijke projecten en inspiratie. Het biedt jou als onderneming de mogelijkheid om je merk visueel te presenteren, doelgericht te adverteren en betrokkenheid te stimuleren.
Door de unieke functies van Pinterest te benutten, kan je je online aanwezigheid aanzienlijk versterken en je doelgroepen effectiever bereiken.
Deze tips wil je toch niet missen?
Denk jij “interessant, maar hoe moet het nu concreet?”. Geen probleem! Ik ben er om jou te helpen!
Blog delen: