height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=673140641199303&ev=PageView&noscript=1" /

“Waarvoor kan ik welk sociale media kanaal gebruiken?”

+ interessante data

Al die verschillende sociale media kanalen. Alles evolueert zo snel dat je bijna niet meer weet welk kanaal je moet kiezen voor jouw onderneming.

Maar liefst 9.5 miljoen Belgen zijn actief op sociale media. Dat is 81,7% van de volledige Belgische bevaloking (11,65 miljoen)!

Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter, Pinterest… Dat zijn alvast de top 6 sociale media kanalen voor zakelijk gebruik. Ja interressant, en nu?

* interpretatie van de gegevens van dataportal januari 2022

Connection Communication: sociale media

What’s in it for you?

Dankzij onderstaande informatie kan jij voortaan de juiste keuze maken tussen deze 6 sociale mediakanalen. Aangepast aan jouw doelgroep en doelstelling.

Blijf op de hoogte van nieuwe e-books, blogs, tips, events, leuke weetjes, … over online marketing en schrijf je in voor de Connection Communication newsletter.

Welk sociale media kanaal voor jouw doelgroep en doelstellingen

    Volg ons

    Blijf op de hoogte

    Connection Communication: sociale media

      Facebook is nog altijd het grootste sociale media kanaal. Een kleine meerderheid zijn dames. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 25 tot 34 jaar.

      Doelstellingen
      • naamsbekendheid
      • versterking van jouw imago
      • websitebezoeken werven
      • kanaal voor klantenservice
      • loyale fans creëren
      • (ideale) klanten beter leren kennen

      + je kan heel gericht je doelgroep bereiken (ads)

      niet alle berichten worden aan jouw volgers getoond door het algoritme (bv. slechts 200 van jouw 1000 volgers zien jouw bericht)

      ze maken reclame voor concurrenten bij jouw volgers

      Connection Communication: sociale media

        Instagram is het tweede grootste sociale media kanaal. Een kleine meerderheid zijn dames. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 18 tot 24 jaar.

        Doelstellingen
        • storytelling
        • inspireren
        • kennis overbrengen
        • in contact komen met
        • jouw product etaleren

        + visueel, blijft meer hangen

        enkel via smartphone of planner (bv Meta, Hootsuite,…)

        niet iedereen krijgt jouw berichten te zien door het algoritme

        Connection Communication: sociale media

          Op de derde plaats zien we LinkedIn. Hier hebben we een kleine meerderheid mannen. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 25 tot 34 jaar.

          Doelstellingen
          • uitbreiden van je netwerk
          • contacten onderhouden
          • informeren
          • werknemers vinden
          • employer branding
          • brand awareness
          • professionele relaties versterken

          + handige statistieken

          hoger advertentiebudget nodig

          Deze tips wil je toch niet missen?

          Connection Communication: sociale media

            Op de vierde plaats zien we TikTok die erg aan het groeien is. Hier hebben we een kleine meerderheid vrouwen. Dit kanaal was vooral voor jongeren bedoeld, maar toch zien we al verschillende leeftijden. De grootste groep blijft echter wel 18 tot 24 jaar.

            Doelstellingen
            • jonge mensen bereiken
            • brand awareness
            • opbouwen merkentrouw
            • storytelling

            + gemakkelijk toegankelijk

            slechte privacyregels

            hoger advertentiebudget nodig

            bepertke analysetool

            Connection Communication: sociale media

              Op Pinterest vinden we voornamelijk vrouwen. Dit kanaal was vooral voor jongeren bedoeld, maar toch zien we al verschillende leeftijden. De grootste leeftijdsgroep is hier die van 25 tot 34 jaar.

              Doelstellingen
              • moodboards en collages
              • informatie en visuals delen
              • bedrijf promoten
              • product/dienst etaleren
              • kennis delen
              • websitebezoekers werven
              • branding
              • naamsbekendheid
              • inspireren

              + online zoekmachine

              + hogere conversies

              geen verkoopkanaal

              Connection Communication: sociale media

                Tenslotte zien we op Twitter een duidelijk mannelijk publiek. Wel best nog jonge mensen, 18 – 29 jaar is daar de grootste groep, gevolgd door 30-49 jaar.

                Doelstellingen
                • betrokkenheid doelgroep vergroten
                • updates delen
                • informeren
                • zichtbaarheid
                • naamsbekendheid
                • netwerk opbouwen
                • marktonderzoek
                • klantenbinding

                + krachtig door snel en gemakkelijk gebruik

                + laagdrempelig

                groeit niet meer

                beperkt tot 280 tekens

                Denk jij “interessant, maar hoe moet het nu concreet?”. Geen probleem! Ik ben er om jou te helpen!

                Blog delen:

                error: Deze inhoud is beschermd

                Pin It on Pinterest