“Waarvoor kan ik welk sociale media kanaal gebruiken?”
+ interessante data
Al die verschillende sociale media kanalen. Alles evolueert zo snel dat je bijna niet meer weet welk kanaal je moet kiezen voor jouw onderneming.
Maar liefst 9.5 miljoen Belgen zijn actief op sociale media. Dat is 81,7% van de volledige Belgische bevaloking (11,65 miljoen)!
Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter, Pinterest… Dat zijn alvast de top 6 sociale media kanalen voor zakelijk gebruik. Ja interressant, en nu?
* interpretatie van de gegevens van dataportal januari 2022

What’s in it for you?
Dankzij onderstaande informatie kan jij voortaan de juiste keuze maken tussen deze 6 sociale mediakanalen. Aangepast aan jouw doelgroep en doelstelling.
Blijf op de hoogte van nieuwe e-books, blogs, tips, events, leuke weetjes, … over online marketing en schrijf je in voor de Connection Communication newsletter.
Welk sociale media kanaal voor jouw doelgroep en doelstellingen

Facebook is nog altijd het grootste sociale media kanaal. Een kleine meerderheid zijn dames. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 25 tot 34 jaar.
Doelstellingen
- naamsbekendheid
- versterking van jouw imago
- websitebezoeken werven
- kanaal voor klantenservice
- loyale fans creëren
- (ideale) klanten beter leren kennen
+ je kan heel gericht je doelgroep bereiken (ads)
– niet alle berichten worden aan jouw volgers getoond door het algoritme (bv. slechts 200 van jouw 1000 volgers zien jouw bericht)
– ze maken reclame voor concurrenten bij jouw volgers

Instagram is het tweede grootste sociale media kanaal. Een kleine meerderheid zijn dames. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 18 tot 24 jaar.
Doelstellingen
- storytelling
- inspireren
- kennis overbrengen
- in contact komen met
- jouw product etaleren
+ visueel, blijft meer hangen
– enkel via smartphone of planner (bv Meta, Hootsuite,…)
– niet iedereen krijgt jouw berichten te zien door het algoritme

Op de derde plaats zien we LinkedIn. Hier hebben we een kleine meerderheid mannen. We vinden er alle leeftijden, maar de grootste groep is toch die van 25 tot 34 jaar.
Doelstellingen
- uitbreiden van je netwerk
- contacten onderhouden
- informeren
- werknemers vinden
- employer branding
- brand awareness
- professionele relaties versterken
+ handige statistieken
– hoger advertentiebudget nodig
Deze tips wil je toch niet missen?

Op de vierde plaats zien we TikTok die erg aan het groeien is. Hier hebben we een kleine meerderheid vrouwen. Dit kanaal was vooral voor jongeren bedoeld, maar toch zien we al verschillende leeftijden. De grootste groep blijft echter wel 18 tot 24 jaar.
Doelstellingen
- jonge mensen bereiken
- brand awareness
- opbouwen merkentrouw
- storytelling
+ gemakkelijk toegankelijk
– slechte privacyregels
– hoger advertentiebudget nodig
– bepertke analysetool

Op Pinterest vinden we voornamelijk vrouwen. Dit kanaal was vooral voor jongeren bedoeld, maar toch zien we al verschillende leeftijden. De grootste leeftijdsgroep is hier die van 25 tot 34 jaar.
Doelstellingen
- moodboards en collages
- informatie en visuals delen
- bedrijf promoten
- product/dienst etaleren
- kennis delen
- websitebezoekers werven
- branding
- naamsbekendheid
- inspireren
+ online zoekmachine
+ hogere conversies
– geen verkoopkanaal

Tenslotte zien we op Twitter een duidelijk mannelijk publiek. Wel best nog jonge mensen, 18 – 29 jaar is daar de grootste groep, gevolgd door 30-49 jaar.
Doelstellingen
- betrokkenheid doelgroep vergroten
- updates delen
- informeren
- zichtbaarheid
- naamsbekendheid
- netwerk opbouwen
- marktonderzoek
- klantenbinding
+ krachtig door snel en gemakkelijk gebruik
+ laagdrempelig
– groeit niet meer
– beperkt tot 280 tekens
Denk jij “interessant, maar hoe moet het nu concreet?”. Geen probleem! Ik ben er om jou te helpen!
Blog delen: