height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=673140641199303&ev=PageView&noscript=1" /

Groei dankzij jouw online zichtbaarheid

Je bent een enthousiaste ondernemer en je vliegt er helemaal in: posts en stories op sociale media, een website, visuals, advertenties hier en daar.

Maar na een tijd merk je dat je hier eigenlijk niet echt veel uithaalt. Best jammer voor je tijd natuurlijk.

Wel iets uit jouw digital efforts halen zou uiteraard welkom zijn.

Het kan met een goede marketing strategy.

What’s in it for you?

Dankzij onderstaande 4 vragen heb je meteen de beste basis om van start te gaan met jouw marketing strategy. En laat je bedrijf dankzij je online zichtbaarheid groeien.

Blijf op de hoogte van nieuwe e-books, blogs, tips, events, leuke weetjes, … over online marketing en schrijf je in voor de Connection Communication newsletter.

Volg ons

Blijf op de hoogte

1. Wie ben ik?

Het lijkt een rare eerste vraag om je marketing strategy mee te starten. Het is mijn bedrijf, dus ik weet toch wel wie of wat mijn bedrijf is? Uiteraard, maar laten we het toch even onder de loep nemen en dit opsplitsen in de verschillende aspecten van jouw bedrijf.

> Wat zijn de waarden van mijn bedrijf?

Voor mijn onderneming is dat bijvoorbeeld eerlijkheid. Ik wil mijn klanten niet naar de mond praten, maar eerlijk en open communiceren.

Met Connection Communication wil ik graag mijn passie overbrengen. Mij vastbijten in de online zichtbaarheid van mijn klanten. Telkens opnieuw met veel interesse voor alweer een nieuwe sector, nieuwe contacten…

> Weerspiegelt mijn logo en mijn huistijl deze waarden?

De verbonden tekstballonnen uit het logo van Connection Communication geeft de verbinding weer die ik wil maken met mijn klanten. Het weerspiegelt ook de connectie die ik wil creeëren tussen mijn klanten en hun doelgroep.

De kleuren rood (hoofdkleur) en groen (accentkleur) geven mijn waarden weer. Rood staat namelijk voor passie en groen voor vernieuwing en groei. Het zijn bovendien contrasterende kleuren die elkaar versterken.

Side note: het is belangrijk deze huisstijl consequent te gebruiken en toe te passen voor de herkenbaarheid in jouw online zichtbaarheid.

” Eerlijkheid is voor mij de basis van een goede samenwerking. Dat is een belangrijke waarde die ik wens over te brengen!”

> Wat is uniek aan mijn bedrijf?

Om het met een marketing term te duiden: wat zijn mijn USP’s (Unique Selling Propositions).

Waarom zou iemand voor jou moeten kiezen en niet voor één van jouw concurrenten?

Hier kunnen je waarden ook terug aan bod komen.

Ik som mijn USP’s ook even op als voorbeeld:

  • open en eerlijke communicatie
  • flexibel zonder “uurtje-factuurtje”
  • doelgericht: ik werk voor mijn klanten als voor mijn eigen onderneming.

Zoals de west-vlaamse quote: “Ik maak keukens alsof het voor mezelf zou zijn” – Donald Muyle Keukens Dovy. Ik vermeld het altijd in het kennismakingsgesprek met mijn klanten. Grappig, maar het zegt precies hoe ik zelf ook werk.

> Wat houdt mijn aanbod juist in?

Met welk probleem of met welke behoefte zit jouw potentiële klant? Hoe kan jouw onderneming met jouw aanbod de brug vormen naar zijn “gewenste situatie”.

Mijn klant ziet bijvoorbeeld door de bomen het bos niet meer. Welk social media kanaal gebruik je het best voor jouw zaak?

Dankzij de sociale mediapakketten van Connection Communication kan je via een gestructureerde aanpak en de juiste kanalen de connectie maken met je doelgroep.

Je mag hierbij ook even je prijszetting betrekken. Waar situeer jij jou binnen jouw marktsegment.

Als ik als freelancer mijn prijzen vergelijk met een marketingbureau, dan zit ik qua prijs een stuk lager. In vergelijking met andere freelancers val ik onder de gemiddelde prijs.

Bepaal dus even of je een competitieve prijszetting hebt, mikt op het hoger segment…

> Mijn sterktes en zwaktes bepalen mee de basis van mijn marketing strategy

I know, jezelf kritisch de spiegel voorhouden is niet zo evident. We gaan het toch even proberen.

Wat zijn de sterktes van mijn bedrijf en wat zijn de zwaktes. Je bekijkt dit vanuit je bedrijf zelf.

Extern bekeken noteren we even de kansen en de bedreigingen van de onderneming.

Binnen onze marketing strategy noemen we dit de SWOT-analyse.

Connection Communication: Marketing Strategy - SWOT

Connection Communication heeft een aanbod die je bij een marketing bureau kan vinden, maar waarvoor je minder betaalt omdat dit op freelance basis is. Dat zie ik als een sterkte, een kracht. Dat kwam echter te weinig aan bod op de oude website. Ik werkte zelf nog niet genoeg aan mijn online zichtbaarheid. Een toegegeven zwakte.

Tot voor korte mikte ik vooral op de “kleine zelfstandige”. Daar blijft mijn hart wel bij, maar om zelf te groeien zie ik het wel als een kans ook grotere bedrijven te bereiken. Maar hier vormt de grote concurrentie van de vele marketing bureaus misschien wel een bedreiging.

2. Wie is mijn concurrent?

Welke ondernemingen hebben een gelijkaardig aanbod OF bieden ook een oplossing voor dezelfde behoefte?

> Wie zijn mijn rechtstreekse concurrenten?

De bedrijven met een zo goed als identiek aanbod, kunnen jouw rechtstreekse concurrenten.

Ze kunnen wel nog mikken op een andere doelgroep dan jouw bedrijf en een andere aanpak hebben.

Bekijk even wat die aanpak is. Waar kan je van leren en wat kan jij misschien wel beter?

> Wie zijn mijn onrechtstreekse concurrenten?

Het kan zijn dat ook bedrijven die niet hetzelfde aanbod hebben als dat van jou, toch concurrenten zijn.

Als die ondernemingen voor hetzelfde probleem een oplossing kunnen bieden of dezelfde behoefte kunnen inlossen zitten die evengoed in jouw vaarwater.

Ik maak websites voor ondernemingen. Iemand die een stappenplan aanbiedt aan ondernemingen om zelf een website te maken, is voor mij een onrechtstreekse concurrent.

Ook hier kan je opnieuw leren van de aanpak en zien wat jij eventueel beter kan.

” Een echte ondernemer is niet bang van de concurrentie. Die maakt jou alleen beter.” – geïnspireerd door A. Whitworth

3. Wie is mijn klant?

Dit gaat natuurlijk over de doelgroep. Wie is mijn klant, maar vooral wie is mijn gewenste klant?

In het begin van je onderneming neem je vaak alles aan wat binnenkomt. Met verloop van tijd merk je waar je voorkeur ligt en word je misschien wel selectiever.

Het is dus op die doelgroep dat we willen focussen voor onze marketing strategy.

> Persona’s

Persona wat? Ja het is weer een marketingterm, maar een persona vormt simpelweg een soort identiteitsfiche van jouw doelgroep.

Bekijk onderstaande punten in verband met je doelgroep:

  • wie beslist over de aankoop van mijn aanbod
  • welke interesses of hobbies hebben deze type mensen
  • waar zijn deze mensen online terug te vinden: welk social media kanaal, forums…
  • gemiddelde leeftijd
  • geslacht
  • opleiding
  • koopgedrag
  • gebruikersgedrag
  • welke stappen ondernemen ze om tot aankoop te komen (customer journey)

Focus je jouw onderneming op meerdere doelgroepen, maak deze dan ook op per doelgroep. Een verschillende aanpak kan nodig zijn.

Om het niet altijd over mezelf te hebben, vind je hier een voorbeeld van een kinderboetiek webshop.

Connection Communication: Marketing strategy - voorbeeld persona

4. Wat zijn mijn doelstellingen?

We zijn al aan de laatste vraag gekomen. Hierna heb je de ideale basis om je marketingstrategie op te maken.

We maken deze doelstellingen concreet. Concreet in de zin van specifiek, meetbaar, realistisch en tijdsgebonden.

Wat wil ik de komende periode bereiken? Plak er cijfers op, een tijdspanne en mik niet te hoog, maak het haalbaar, maar een uitdaging.

Je hebt deze doelstellingen nodig om je marketingtools te bepalen.

We splitsen de doelstellingen op in 3 types:

  • marketingdoelstellingen
  • salesdoelstellingen
  • bedrijfsdoelstellingen

> Marketingdoelstellingen

  • naambekendheid
  • subscribers
  • leads
  • engagement op je posts

> Salesdoelstellingen

  • omzet verhogen
  • aantal verkopen verhogen
  • meer salesgesprekken kunnen voeren

> Bedrijfsdoelstellingen

  • winstmarge

> Subdoelstellingen

Als je bijvoorbeeld je winstmarge wil verhogen kan je dat doen door meer uit bestaande klanten te halen, te gaan upsellen dus. Een tweede optie is inzetten op het behoud van klanten of je kan doelen op het aantrekken van nieuwe klanten.

Concreet zou je dan verder in je marketing strategy het volgende kunnen doen. Om meer uit je bestaande klanten te halen kan je ze op je webshop gerelateerde producten tonen. Je kan ze ook motiveren dat ze een geschenkje kunnen kiezen als ze voor een bepaald bedrag aankopen. Nieuwe klanten aantrekken kan je doen door een korting te geven bij een eerste bestelling of gratis levering… De exacte uitwerking van een dergelijke aanpak komt later aan bod.

De volgende stap binnen onze marketing strategy is het opmaken van een marketingplan.

Zelf aan de slag?

Mis de volgende stappen van jouw marketingstrategie niet. Schrijf je nu in op de nieuwsbrief en krijg een melding van het vervolg.

Pakken we jouw marketing strategy samen aan?

Blog delen:

error: Deze inhoud is beschermd

Pin It on Pinterest